Niezależnie od tego, czy podróżujesz do lub z Danii, czy też zwiedzasz kraj, duńska sieć transportu publicznego może pomieścić każdy rodzaj podróży.
Powietrze
Ze względu na rozległą sieć drogową i kolejową, loty krajowe nie są naprawdę konieczne, a zatem są w Danii nieco ograniczone. Jednak w przypadku podróży do i z Danii lotniska w tym kraju są bardzo dobrze skomunikowane.
Lotnisko w Kopenhadze jest największym lotniskiem w krajach skandynawskich i najbardziej zatłoczonym, obsługującym dziennie 60.000 pasażerów. Z centrum miasta jest łatwo dostępne zarówno metrem, jak i lokalnymi pociągami. Lotnisko działa jako węzeł komunikacyjny dla szerszego obszaru Skandynawii, oferując loty do miejsc tak odległych jak Singapur i San Francisco.
Poza stolicą znajduje się wiele innych lotnisk, których szczegóły można znaleźć tutaj.
Pociągi
W Danii istnieją trzy główne typy pociągów: Regional (Re), InterCity (IC) i InterCity Lyn (ICL). Pociągi regionalne łączą lokalne stacje z główną siecią krajową. Pociągi IC i ICL obsługują te same trasy, ICL są po prostu szybsze i nie zatrzymują się na tylu stacjach. Ceny biletów na oba rodzaje pociągów są jednak takie same.
Pierwotnie otwarta w 1897 r. linia kolejowa Coast Line jest najbardziej ruchliwą trasą w Danii. Łączy ona Elsinore, sławę Hamleta, z Kopenhagą z 14 stacjami po drodze.
Pociągi międzymiastowe kursują co pół godziny z dworca centralnego w Kopenhadze do Odense, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, Thisted i Sonderberg. Pociągi na południe i zachód Szwecji kursują również co 20 minut, należy zwrócić uwagę na specjalny system opłat za przejazd.
Pociągi do międzynarodowych miejsc docelowych można również złapać na Dworcu Centralnym w Kopenhadze. W ciągu dnia regularnie kursują bezpośrednie połączenia do Sztokholmu, Hamburga i Berlina. Euronight obsługuje również połączenia do miejsc położonych dalej, takich jak Praga, Amsterdam i Bazylea.
Zakup biletów z wyprzedzeniem może sprawić, że podróż koleją będzie o wiele bardziej opłacalna, a im bliżej daty wyjazdu, tym droższa. Bilety zakupione online (bilety pomarańczowe) również posiadają znaczne zniżki.
Większość duńskich pociągów jest obsługiwana przez DSB (Danish State Railway), którego strona internetowa jest dostępna zarówno w języku duńskim, jak i angielskim.
W Kopenhadze istnieje również lokalna sieć kolejowa, która łączy przedmieścia z miastem. Te pociągi typu S obsługują większy obszar Kopenhagi.
Autobusy
Podróżowanie autokarem po Danii jest znacznie tańsze niż podróż pociągiem, a biletów nie trzeba kupować z wyprzedzeniem. Możliwe jest również podróżowanie do i z Danii autokarem, z usługami łączącymi ją z różnymi miejscami docelowymi w Europie. Eurolines oferują wyczerpującą listę tras.
Autobusy publiczne nie są tak popularne i nie są używane nigdzie w pobliżu tak często, jak to miało miejsce wcześniej w Danii. Jednak na przykład w Aarhus nadal funkcjonuje dobrze wykorzystywana lokalna usługa autobusowa. Informacje i rozkłady jazdy duńskich autobusów publicznych można znaleźć na stronie internetowej Movia; są one jednak dostępne tylko w języku duńskim.
Jeśli jesteś zainteresowany podróżą do Danii busem wejdź na stronę: Busy dania polska
Metro w Kopenhadze
Kopenhaga jest jedynym miastem w Danii z siecią metra. Obecnie składa się z 2 linii (M1 i M2) obsługujących 22 stacje, z których tylko 9 znajduje się pod ziemią. Trwa jednak budowa 2 kolejnych linii oraz 17 dodatkowych stacji, które zostaną oddane do użytku do 2018 roku.
Metro w Kopenhadze działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ponieważ w sieci wykorzystywane są bezzałogowe, zautomatyzowane pociągi.
Bilety można nabyć w maszynach na wszystkich stacjach metra. Należy pamiętać, że podróżowanie bez biletu może zostać ukarane grzywną w wysokości 750 koron duńskich (100 euro).
Można kupić bilet miejski w Kopenhadze, który umożliwia nieograniczone podróżowanie metrem, autobusami, pociągami lokalnymi, a nawet autobusami wodnymi.
Taksówki
Załatwienie taksówki, jak można się spodziewać, w Danii nie jest tanie, ale jest mało prawdopodobne, abyś został oszukany jako obcokrajowiec, w przeciwieństwie do niektórych innych krajów. Ze względu na wysokie taryfy, nie należy się również spodziewać, że kierowca otrzyma napiwek.
Jazda na rowerze
Kultura jazdy na rowerze w Danii jest porównywalna z kulturą Holandii, jest ona popularna zarówno jako działalność rekreacyjna, jak i sposób poruszania się. Zarówno w duńskich miastach i miasteczkach, jak i na wsi, istnieje rozległa infrastruktura z około 10.000 km wyznaczonych tras rowerowych.
Kopenhaga została niedawno uznana za najlepsze miasto na świecie dla rowerzystów, a zatem, co zrozumiałe, 37% mieszkańców Kopenhagi dojeżdża do pracy na rowerze.
Duńskie podejście do jazdy na rowerze jest jednak wyjątkowe w sposobie, w jaki rowery są obecne w prawie; obowiązkowe jest, aby wszystkie rowery były chronione przez system VIN, unikalny kod jest wbudowany w ramę roweru, jako sposób identyfikacji i zabezpieczenia przed kradzieżą.
Łódź
Port w Kopenhadze nadal świadczy regularne usługi promowe łączące stolicę Danii z sąsiednimi krajami. Do Oslo można dotrzeć statkiem za pomocą codziennych usług świadczonych przez DFDS Seaways. Ponadto do Świnoujścia w Polsce można dotrzeć łodzią 5 razy w tygodniu.
Kopenhaga oferuje nawet autobusy wodne, z 4 liniami obsługującymi 10 przystanków wzdłuż jej portu. Służą one zarówno jako połączenia rekreacyjne, jak i promy pasażerskie. Są one obsługiwane przez Movia, która również obsługuje lokalne autobusy, a zatem są w pełni zintegrowane z siecią transportu publicznego miasta, a bilety na autobusy i metro można przenosić do autobusów wodnych.
Niezależnie od tego, jaką podróż planujesz w Danii, Rejseplanen jest doskonałym źródłem informacji, które łączy różne sieci transportu publicznego w celu zorganizowania podróży; strona internetowa jest dostępna w języku duńskim, angielskim i niemieckim.