Skandynawskie parki rozrywki

Skandynawskie parki rozrywki i parki rozrywki znane są zarówno z historii, jak i silnych marek. W Billund, Dania, znajdujemy pierwszy park Legolandu. Najstarszy park rozrywki na świecie, Bakken, znajduje się na północ od Kopenhagi i oprócz wielu innych parków rozrywki, parków safari, ogrodów zoologicznych i parków wodnych, każdy kraj ma swoje wielkie skarby narodowe, takie jak duńskie ogrody Tivoli, Tusenfryd w Norwegii oraz Liseberg i Gröna Lund w Szwecji.

W całej Skandynawii mieszka około 20 milionów mieszkańców, a przy łącznej liczbie 20 milionów odwiedzających rocznie, skandynawskie parki można uznać za dobrze odwiedzane, biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców regionu. Jest kilka powodów takiego stanu rzeczy.

Po pierwsze, główną rolę odgrywa różnorodność parków. W przypadku wizyty w parku rozrywki pogoda ma duże znaczenie dla ogólnego doświadczenia gości. W związku z naszymi krótkimi latami, sezon otwarcia jest zazwyczaj krótki i intensywny, a średnia dzienna liczba odwiedzających jest wysoka; bardzo wysoka w dni, kiedy świeci słońce.

Parki letnie

Skandynawskie parki dzielą się na kilka kategorii. „Letnie” takie jak Djurs Sommerland (Dania), Skara Sommerland (Szwecja) i Hunderfossen (Norwegia) służą jako alternatywa dla wyjścia na plażę lub spaceru po lesie, z dodatkowymi atrakcjami, takimi jak elementy parku wodnego lub duże obszary z grillem, gdzie można przygotować pikniki. Parki tematyczne, takie jak Legoland czy Kongeparken (Norwegia) oferują środowisko tematyczne w taki sam sposób, jaki znamy z Disneylandu.

Parki miejskie

Natomiast parki miejskie, takie jak Tivoli Gardens, Liseberg i Gröna Lund, muszą zrównoważyć fakt, że są zarówno parkiem rozrywki, jak i miejscem kulturowym dla miast, w których się znajdują.

Warto przyjrzeć się modelowi parku miejskiego w sposób bardziej szczegółowy. Podczas gdy wartości nieruchomości oznaczają, że nie do pomyślenia jest, aby ktokolwiek zbudował park rozrywki w centrum miasta w XXI wieku, to wspaniale, że skandynawscy pionierzy mieli dalekowzroczność w tworzeniu obiektów, które stały się cenionymi aktywami społecznościowymi. Parki miejskie to także dobry biznes dla miast, które nazywają domem, ponieważ turyści przyjeżdżają nie tylko po doświadczeniach z parkami, ale także z otaczającego ich miasta, które wspiera lokalne hotele, restauracje, sklepy, muzea itp.

Jednak ze względu na swoje centralne położenie, parki miejskie zawsze konkurują z dokładnie tymi rodzajami obiektów, które właśnie wymieniłem. Możliwości rozbudowy są bardzo ograniczone i parki muszą kreatywnie myśleć, czy duże rollercoastery lub inne spektakularne atrakcje powinny być ustawione na miejscu.

Koncerty

Ale parki miejskie również korzystają z ich lokalizacji. Wszystkie trzy wymienione przeze mnie parki cieszą się bardzo dobrym biznesem jako obiekty koncertowe. Jedna szósta gości Gröny Lund odwiedza park z powodu koncertów, a takie nazwiska jak Bob Marley, Marilyn Manson i Lenny Kravitz od lat grają w Sztokholmie. Oprócz koncertów, Tivoli oferuje również wiele dobrych restauracji. Te, a także łatwość dostępu dzięki położeniu w centrum miasta, mogą być jednym z powodów, dla których parki miejskie cieszą się dużą sprzedażą biletów sezonowych i powtarzającymi się wizytami. Ta częstotliwość, oczywiście również zwiększa całkowitą skandynawską frekwencję.

Duńczyk odwiedza średnio dwa parki tematyczne rocznie. Około 80% odwiedzających Tivoli to Duńczycy, z ponad 250.000 sprzedanych rocznie karnetów sezonowych. W piątkowym programie piątkowego koncertu rockowego w tym parku co tydzień, w okresie letnim, na główną scenę koncertu narodowego i międzynarodowego. Liseberg doświadcza wzrostu liczby duńskich odwiedzających i jeśli spojrzymy na statystyki z
Jedna szósta wszystkich gości Gröna Lund przyjeżdża na program koncertowy.

Parki takie jak Tivoli w Kopenhadze cieszą się dużą popularnością wśród skandynawskich organizacji turystycznych, jasne jest, że parki tematyczne są kluczowe dla naszego wyboru miejsca docelowego podczas podróży.Ze względu na długość sezonu, istnieje intensywna konkurencja o przyciągnięcie gości. Z tego powodu duże inwestycje są powszechne niemal co roku. Niekoniecznie w nowych atrakcjach, ale także w rozrywce, zapleczu gastronomicznym, zakwaterowaniu i usługach. Chociaż te pory roku mogą być krótkie, wiele parków goszczą popularne sezony świąteczne, prowadząc kolejne powtórne wizyty. Warto również zauważyć, że rozporządzalny dochód ludności skandynawskiej jest powyżej średniej UE, co może również prowadzić do częstszych wizyt.

Podsumowanie

Chociaż w tej części Europy sprawy mają się całkiem dobrze dla tego sektora, nadal ważne jest, aby obserwować potencjalne wyzwania na przyszłość, zwłaszcza rosnącą konkurencję – nie tylko ze strony parków rozrywki na całym świecie, ale także z większej liczby pobliskich doświadczeń w Europie. Loty stają się coraz tańsze, a kiedy odwiedzisz Diagon Alley w Universal OrLando lub wyruszysz w rejs z Piratami z Karaibów w Disneylandzie w Paryżu, będzie Ci trudniej zaimponować. Przy stale rosnącej cyfrowej rozrywce domowej, parki powinny być jeszcze bardziej kreatywne i ambitne w nowych inwestycjach. Oczywiście nie tylko w Skandynawii, ale dzięki niektórym unikalnym atrybutom parków w tym regionie, w tym także ich stosunkowo wysokiemu poziomowi cenowemu, powinny one być dość dobrze przygotowane na przetrwanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *